Wrzesień 2014

DOBRE MANIERY

Wrzesień był miesiącem, kiedy to z wakacyjnych podróży nasi uczniowie przenieśli się do szkolnych ławek. Pierwszą wartością, na jaką chcieliśmy zwrócić uwagę uczniom były „dobre maniery”. Nie dotyczyło to tylko pogadanek, ale również zachęcenie dzieci do włączania wartości czy przydatnych umiejętności do swojego zachowania. I tak w młodszych klasach uczniowie przez cały miesiąc zwracali szczególną uwagę na swoje zachowanie podczas lekcji, ale przede wszystkim w relacji z innymi i nauczycielami wybierając klasową Damę i Dżentelmena! W starszych klasach uczniowie redagowali z różnych źródeł swój Kodeks Kulturalnego Ucznia, który został przekazany każdej klasie w szkole. Dodatkowo rozmawiali o zasadach savuar vivre nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach, w których byli lub o których słyszeli. Uczniowie przygotowywali przykłady zachowań czy zwyczajów, które warto znać odwiedzając inne narodowości tak, aby swoim postępowaniem nie obrazić gospodarzy i zrobić „faux pas” (czyt. fo pa” – nietakt, gafa).

KODEKS KULTURALNEGO UCZNIA
Kultura słowa:

  • Stosuję pięć magicznych słów: dzień dobry, do widzenia, dziękuję, proszę
    i przepraszam.
  • Inaczej zwracam się do kolegi, a inaczej do dorosłego.
  • Nie przerywam czyjejś wypowiedzi.
  • Szanuję zdanie innych.
  • Nie używam nieeleganckich i wulgarnych słów.

Kultura bycia:

  • Jestem punktualny.
  • Pomagam innym i nie wyśmiewam się ze słabszych.
  • Pamiętam o pozostawieniu czystości po opuszczeniu sali.
  • Przechodząc przez drzwi pamiętam, że pierwszeństwo mają dorośli oraz dziewczęta.
  • Nie hałasuję i nie śmiecę.

Kultura ubioru i wyglądu:

  • Noszę codziennie strój szkolny (mundurek), zmieniam obuwie w szatni.
  • Moje ubrania są czyste.
  • Zawsze myję ręce po wyjściu z toalety.
  • Nie maluję włosów i paznokci.
  • Zmieniam strój przed i po lekcji wychowania fizycznego.

Kultura spożywania posiłków:

  • Podczas jedzenia nie biegam i nie hałasuję.
  • Nie jem głośno (nie siorbię).
  • Zachowuję czystość wokół mojego talerza.
  • Pamiętam o korzystaniu ze sztućców.
  • Nie wyrzucam jedzenia do kosza.

Kultura zdrowotna i fizyczna:

  • Codziennie jem śniadanie w domu.
  • Zabieram drugie śniadanie do szkoły.
  • Odżywiam się zdrowo – jem warzywa i owoce, unikam słodyczy.
  • Dbam o prawidłową postawę ciała, utrzymuje proste plecy i nie kołyszę się na krześle.
  • Chętnie ćwiczę na lekcji wychowania fizycznego, umiem pogodzić się z przegraną,
  • zachowuję zasady fair play w grach i zabawach.