Szkolny Program Wychowawczy na marzec i kwiecień

WSPÓŁPRACA I SMUTEK

W ciągu ostatnich dwóch miesięcy uczniowie, nauczyciele oraz rodzice będą skupiać się na kolejnych wartościach i emocjach – tym razem będą to współpraca i smutek. Współpraca, czyli wartość naszego Szkolnego Programu Wychowawczego dotyczyć będzie relacji pomiędzy uczniami. Tym razem, nie zachowanie, ale motywacja do wspólnej pracy i zasady działania w grupie zostaną poruszone na zajęciach z dziećmi. Cenną wartością jest wykonywanie pewnych aktywności i zadań z innymi osobami, nawet tymi, których nie darzymy sympatią. Dzieci mają prawo nie lubić swoich kolegów, ale podczas wspólnej pracy liczy się coś więcej niż sympatia, czyli określony cel oraz umiejętności pracy w grupie takie jak podział zadań, odpowiednia komunikacja, tolerancja innych pomysłów czy odpowiedzialność za wspólną pracę.

Podczas zajęć dotyczących emocji nasza uwaga skupiona będzie na smutku. Pomimo tego, że nieprzyjemny, to jest nam w życiu bardzo potrzebny. Chcemy uświadamiać dzieciom, że tak jak w przypadku innych emocji trudno uciec nam przed smutkiem, który kryje się gdzieś głęboko. Im bardziej się mu opieramy, tym dłużej będzie nam towarzyszył. Taki skryty smutek szkodzi nam oraz zupełnie odbiera radość życia. Jeśli jednak nauczymy się słuchać tego, co mówi nam smutek, i zgodzimy się, by od czasu do czasu pojawiał się w naszym życiu (jak każde inne uczucie), wtedy stanie się naszym sojusznikiem, a nie wrogiem. Smutek, jak każde inne uczucie chce być usłyszany oraz zaakceptowany.

 

Zadanie dla uczniów

„Słoik współpracy” – każda z klas otrzyma specjalnie przygotowany słoik do którego będą zbierać np. kamienie, ale tylko wtedy kiedy, jako klasa wykażą się współpracą, pomogą sobie nawzajem. W zależności od wieku dzieci wychowawca będzie mógł zmienić formę ilustrowania uczniom ich współpracy. Wiązać będzie się to z pogadankami na temat tego, co pomaga im w pracy z innymi, a co przeszkadza, a także jakie umiejętności są im do takich działań potrzebne. Nie zapominamy również o wspólnym czytaniu bajek.

Zadanie dla rodziców

Drodzy Rodzice, kiedy Wasze dziecko doświadcza smutku pozwólcie mu się z nim zmierzyć, a tym samym bądźcie ostrożni na komunikaty, którymi zamykacie dziecku drogę do wyrażenia tego jak się czują, akceptacji tej emocji. Czasami tylko samo opowiedzenie o tym, co się stało jest im potrzebne i w zupełności wystarczy. Oto te komunikaty:

Nie martw się!

Przecież nic się nie stało!

Uszy do góry!

To nic takiego!

Jutro będzie lepiej!