MAJ

MAJ – WDZIĘCZNOŚĆ

Wdzięczność to kolejna cecha w naszym trwającym do września Programie mającym na celu przybliżenie i zachęcenie uczniów do włączenia omawianych cech w swój system wartości. Jest to możliwie nie tylko dzięki realizacji tych zadań przez szkołę, ale także poprzez włączenie w te działania rodziców – ich chęć wsparcia i popieranie tego. Stąd razem w tym miesiącu zatrzymujemy się przy WDZIĘCZNOŚCI. Wdzięczność będziemy kierować w stronę rodziców za to, co otrzymujemy od nich, ale również w stronę osób, dzięki którym nasz każdy dzień staje się lepszy (koledzy, nauczyciele, i inne osoby). Będziemy zastanawiać się nie tylko komu, ale również za co możemy dziękować i uczyć się tej umiejętności – dziękowania, a nie tylko narzekania i oczekiwania coraz to więcej. Chcemy zachęcić dzieci do wyszukiwania podziękowań za dobry uczynek, pomoc, przyjaźń albo radę, a nie za dobra materialne.

Zadania dla uczniów:

– młodsze klasy: codziennie znalezienie czegoś, za co możemy podziękować i zapisanie to na specjalnie przygotowanych planszach w klasach.
– starsze klasy: stworzenie anonimowych skrzynek wdzięczności (każda klasa będzie miała swoją), do których na przerwach uczniowie będą mogli włożyć karteczki z podziękowaniem dla wybranych przez siebie osób. Będziemy również zachęcać nauczycieli do włączenia się w tą akcję. Kartki będą rozdawane uczniom co tydzień na lekcjach wychowawczych.
– wykonanie serc w kolorach: czerwone z podziękowaniami dla mamy, a niebieskie z tym, co zawdzięczają mamie. Wszystkie prace udekorują szkołę.

Zadanie dla rodzica:

Zachęcamy, aby Państwo stworzyli w domu „kartki wdzięczności” (każdy domownik ma jedną swoją kartkę), które będą umieszczone w widocznym miejscu, gdzie każdy będzie mógł napisać innemu członkowi rodziny za co mu dziękuję. Oczywiście ważne jest to,
aby skierować to podziękowanie słownie do osoby, ale równie ważne jest to, aby było to zapisane. Po tygodniu czy dłuższym czasie warto usiąść i docenić jeszcze raz rodzice-dzieci i dzieci-rodziców za to, co przez ten czas zrobili dobrego dla siebie. Warto zwrócić dzieciom uwagę, aby nie dziękowały tylko za materialne rzeczy, ale także między innymi za poświęcony czas, za cierpliwość czy chęć zrobienia dobrego posiłku przez rodziców.