DWA PIERWSZE MIESIĄCE ZA NAMI – PODSUMOWANIE PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

Nasze działania związane z realizowaniem Szkolnego Programu Wychowawczego w tym roku szkolnym rozpoczęły się od spotkania pedagoga szkolnego z uczniami w każdej klasie. W jego trakcie przeprowadzone zostały rozmowy na temat roli wartości i uczuć w naszym życiu – SZACUNKU, STRACHU oraz WSTYDU. Ten wstęp kontynuowali wychowawcy podczas zajęć wychowawczych w klasach, a ponadto starali się nawiązywać do tematu podczas realizowania podstawy programowej. Nauczyciele podczas wprowadzania tej problematyki posługiwali się urywkami filmów i eksperymentami społecznymi, które umożliwiły uczniom łatwiejsze zobrazowanie tematu. Kolejny m krokiem było prezentowanie w klasach poszczególnych zadań, które przygotowane zostały przez panią pedagog oraz wychowawców.

Każda klasa zaopatrzona została w niezbędne akcesoria do dbania o czystość w klasie, które były dostosowane do ich wieku i możliwości. Przed opuszczeniem sali lekcyjnej nie tylko dyżurni, ale również pozostali uczniowie dbali o czystość. Chcieliśmy, aby w ustach dzieci coraz rzadziej lub w ogóle nie pojawiały się słowa typu „to nie moje”, „to nie ja”. Uczniowie wykonywali również ilustracje „na proporczykach”, przedstawiające sytuacje, kiedy mogą pomóc drugiej osobie lub sprawić jej radość – dbając o wspólne dobro. Wykonano też klasowe „drogowskazy”, ilustrujące używanie magicznych słów, które miały zachęcić do ich wykorzystywania (np. w szkole witając nauczycieli, dziękując na stołówce, przepraszając za spóźnienie).

Równolegle z omawianymi wartościami przybliżaliśmy uczniom tematykę uczuć oraz emocji, które nieodzownie towarzyszą nam podczas szkolnej przygody oraz w życiu rodzinnym i koleżeńskim. Uczniowie starszych klas czytali swoim młodszym kolegom fragment bajki terapeutycznej pt. „Instrukcja obsługi złości/wstydu”. Po przeczytaniu, uczniowie w małych grupach, bądź w parach wykonywali rysunki na temat „Oswajania strachu i radzenia sobie z ich wstydem”. Padły również odpowiedzi na pytania, gdzie w ich ciele znajdują się strach oraz wstyd, jak sobie z nimi radzić i jak je oswoić w myśl cyklu zadań „Mali i Duzi”. Starsi uczniowie prowadzili również w ramach godzin wychowawczych rozmowy na temat szacunku dla różnorodności pomiędzy ludźmi. Dwa miesiące wspólnych działań zakończył apel, podczas którego pani pedagog podsumowała w formie prezentacji dokonania uczniów w tym obszarze, a uczniowie mieli niebywałą okazję odszukać siebie i efekty swojej pracy na zdjęciach.

Mamy nadzieję, że najbliższy czas będzie obfitował w wiele sytuacji, w których nasi uczniowie w różnorodny sposób postarają się okazywać szacunek sobie oraz innym i co najważniejsze – będą rozumieli sens takiej postawy.

14971481_1265026523518832_1610446869_o

20161020_092300

20161026_144345

 20161104_130751

20161104_130830

20161104_130837

20161104_130913

20161104_130933

20161104_130949

20161104_131532

20161104_131754

20161104_132513

20161104_131852